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Friday, June 05, 2009

A positive review of Placebo's new album Battle For The Sun

Cet article est dédié à l'une des femmes de ma vie, très electro new-wave !

When I first listened to Placebo's new album Battle For The Sun, I kinda wished my name were Julien, this way I would have had the best song on it named after me! I must admit I wasn't expecting anything good from this new record. I stop liking the band when they released Meds a few years back. Being a real fan of their early work (especially Without You I'm Nothing & Black Market Music), I thought their latest offering was the proof of an aging band dangerously leaning towards auto-parody. Fortunately, and after a slight line-up change (one drummer left, an other, much younger one arrived), it's safe to say that Placebo found their mojo back. I just hope it has nothing to do with Brian Molko's hair being long again, cause there should just be a law against that.
On this record you'll find a majority of guitar-driven rock tracks, all of them well-served by Molko's very distinctive and exciting voice. Lyrically I haven't been struck yet the way I was by old songs of theirs like Every You Every Me or Bitter End, but I'm sure it will be just fine with emo teens all around the world! As I said, Julien, a beat-driven almost electro-rock track clearly stands out for me being as surprising from the band as it sticks in your head on first listen.
Basically the buzz-song Battle For The Sun and first single For What It's Worth are not the best tracks to showcase what the album has to offer.
I'm really happy to be writing that this band I thought I had lost at the same time as my teenage years is back, stronger than ever. I just hope it won't be the case with my teenage years, though...

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A l'age de treize ans j'ai appris à faire le grand écart. Musical s'entend. En gym, ça faisait bien longtemps que je n'avais plus rien à prouver. En effet, en un été je suis passé de Viva Forever des Spice Girls à Every You, Every Me de Placebo. Et d'une certaine manière je pense que ce genre de va-et-vient d'un bout à l'autre du spectre musical continue à me poursuivre, et à plus ou moins définir mes goûts musicaux. Bande son d'un des films les plus emblématiques de l'adolescence des malandrins de ma génération, Cruel Intentions (baiser lesbien dans Central Park, Ryan Philippe à la piscine sur du The Cardigans, Sarah-"You can put it anywhere"-Michelle Gellar compris), Every You Every Me allait marquer l'année 99 et me faire aimer et suivre le groupe de Brian Molko. Quelques années, boutons d'acné et Manzanas plus tard, sortait Meds, un mauvais album de bout de course quasi auto-parodique qui allait me faire abandonner Placebo.
Et alors que je n'attendais rien de leur sixième album studio Battle For The Sun, je dois avouer avoir été très agréablement surpris. On n'a qu'à dire que le remplacement du batteur par un petit jeune a fait des miracles, et que la bande a retrouvé un mojo qui revient de loin. Un retour brut à un son efficace, pas trop poseur et même assez innovant, notamment sur Julien, petite tuerie donnant dans un electro-rock à la Yeah Yeah Yeahs. On peut passer sur les deux premiers extraits du disque (Battle For The Sun & For What It's Worth) un peu en dessous du reste, et s'attarder sur des titres un peu plus intéressants comme Come Undone et Kitty Litter. Côté paroles, on reste toujours plus du côté des atermoiements d'emo teens et autres torturades molkoiennes que d'une réelle révolution, mais ça va, c'est pas du Superbus non plus.
En somme une bien belle surprise, qui pour être totalement parfaite devrait s'accompagner d'un petit tour chez franck Provost pour l'ami Molko. Comme dirait Britney, rock out with your cocks out, babes !

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