Pages

Saturday, November 27, 2010

Adele - Rolling In The Deep



This is hands down one of the best songs of the year. Ever since it premiered, I haven't been able to stop listening to Adele's new single Rolling In The Deep. She is set to return in early 2011 with her second album 21

This song is at the same time deeply emotional and melancholic but also uplifting and full of hope. It's like a whirlwind of raw emotion, or something. It makes you want to kick that bad feeling out of the way and soldier on to a better future. Or something. Maybe I'm over-interpreting.

Well done Adele, you've overcome the "second album curse". With only one single.

Wednesday, November 24, 2010

[INTERVIEW] Who the f*ck is Christian TV? (+ exclusive track)

"Pop music is a character"


I first told you about Christian TV a few months ago when I found out his single When She Turns 18 was absolutely awesome. Since then I'v tried to get him to answer a few questions for the blog. Which he eventually did. Too bad the answers are so short and (visibly) half-arsed most of the time. But hey, at least you can learn one thing or two! 

Christian TV just released a mixtape you can download for free HERE 

OH, and the fine guy also gave me a track for you to download : it's his take on Miike Snow's Animal, certainly one of my favourite songs of the past few years. Click HERE to get it.


Click below to read the interview.

Tuesday, November 23, 2010

[BBF'S CORNER] Live report : Louis Ronan Choisy live @ le Zèbre, Paris

Un grand merci à Hugo, qui a eu la gentillesse de couvrir pour moi le concert de Louis-Ronan Choisy auquel je ne pouvais malheureusement pas assister. J'en profite pour lui souhaiter la bienvenue sur le blog et le remercier chaleureusement sur cette excellente chronique qui, je crois, vous fera regretter autant que moi d'avoir manqué ce beau moment. 
Vous pouvez par ailleurs retrouver ici l'article que j'avais écrit sur l'artiste il y a quelques mois.


Je déteste la chanson française, car bien trop souvent les chanteurs ou groupes français nous rappellent à quel point Baudelaire, Vian, Brassens ou Gainsbourg leur sont inconnus. Je rentre donc dans le Zèbre pas trop sûr de ce que je vais entendre et priant pour qu’on ait la bonne idée d’y chanter en anglais. La rapide première partie n’est pas là pour me rassurer : visiblement l’arrangeur de Louis-Ronan qui s’essaye à un tour de chant plutôt médiocre, quoi que pas désagréable. Mais le ton est donné : ce sera en français dans le texte, des refrains langoureux et de la voix rauque. Du mâle sensible.

Et il arrive. « Il » sont quatre : guitare sèche, basse, drums et lui, son clavier, son micro, sa trompette. On est obligés de remarquer dès les premières secondes, dès le tout premier pas sur la scène que ces quatre là s’entendent bien, se respectent, s’écoutent. Et ça fait du bien, surtout quand au dernier concert qu’on a vu, les membres s’étaient déjà séparés trois fois et se coupaient la parole sur scène.

Puis vient la musique : des mélodies douces, mélancoliques, aériennes. Des accords faciles, rarement surprenants mais efficaces. Des rythmes peu variés et sans beaucoup d’effets. Une voix simplement belle, envoutante, jamais sur-jouée. Et tout ça raconte une histoire, tout ça chante des textes puissants, parfois au bord du spleen du Baudelaire cité plus haut, toujours percutants. On est heureux de l’entendre et de la comprendre cette langue là, cette poésie sans fioriture, ce concert des mots. 

Une setlist très complète, beaucoup de morceaux, pas moins de quatre « encore » et une petite guest aussi jolie qu’inattendue préférant ne chanter qu’un mot sur deux dans le micro de Louis-Ronan. Beaucoup de beaux moments : Caspard David Friedrich, un Funambule, Copenhague, J’irai voir Dieu, La nuit m’attend. Deux reprises en anglais exceptionnelles : Music de Madonna et I’ve seen that face before de Grace Jones.  Peut-être d’autres... 

Une présence toujours juste, des sourires retenus mais sincères, peu de verbiage et beaucoup de tendresse. Un certain côté Bashung, la fraicheur en plus. On ne peut s’empêcher de penser à Alex Beaupain et plus encore à Brooklyn Bridge peut avant une certaine mort, dans cette salle à moitié pleine où les couples s’enlacent et regardent dans le vide en penchant la tête.

La mort d’ailleurs, on l’entend souvent, tout comme la cigarette, le sang et les (liber)tangos. Jamais déprimé mais très souvent fatigué, usé. Il nous a dit qu’il détestait les fil-s. C’était le fil de son micro dont il parlait, mais on avait aussi envie de croire que le fil de la vie le harassait tout autant. On ressort pourtant de là avec encore plus envie de vivre.

Monday, November 22, 2010

Kylie just want tomorrow to be better than today (double video bill).


Kylie-TheUltimateGoddess-Minogue is getting ready to release the third single off her great eleventh album Aphrodite. Better Than Today is not necessarily the most instant track on the record, but it's clearly one of my favourites, so I'm fine with that choice. Following the disappointing chart placement of previous single Get Outta My Way, I'm afraid this campaign isn't going as smoothly as planned. Boo-ooh.

That being said, the video, though simple, is gorgeous (as is its star), with lots of colourful settings, costumes and screen projections. Nothing very original in this clip Kylie co-directed herself with BFF William Baker, but at least it makes this bouncy little pop song even more likeable.


OH, I almost forgot. That opportunistic duet Kylie did with rather awful UK R&B star Taio Cruz has a video too. Apart from showing a fiercely sexy Minogue, it's not very interesting. The song is ok though, isn't it? It should do well in the charts, so let's consider it a bright move in these troubled times for pure & good pop music.

[LIVE REPORT] Jamiroquai Live @ l'Arc, Paris


Live pictures by Pierre d'Argy
Pour lire cet article en français cliquez sur "more more more"

It's always painful to see notice that you love a band for what it used to be rather than for what it actually is. That's my thing with Jamiroquai.

From the band's beginnings in the early 90s to the en doff their reign in the mid 00s, Jay Kay and his mates produced a string of irresistible pop-funk hits. Mind you, Cosmic Girl, Little L, Canned Heat, and Deeper Underground are not exactly bad. The "A Funk Odyssey" album still stands as one hell of a great record, along with one of the most beautiful artworks of the decade.

De It's Pop!

Following a five-year hiatus (the latest record, Dynamite, didn't leave much worth remembering), Jamiroquai are back with Rock Dust Light Star. It's hard to be fully enthused too. The funky flavor is still here, there's nothing dreadful, but the LP generally lacks a bang, … and hits. New single White Knuckle Ride aside, which is quite infectious and has a grate chorus, the rest doesn't measure to the band's groovy standards.

De It's Pop!

A live show generally makes things better, right? By playing a small, not at all designed for concerts central-Paris club last week, where you could barely see what was going on on stage, the band didn't make anything better. The setlist heavily featured new tracks the band served quit well. Too bad they failed to connect with the audience, which was of course expecting more hits. Jay Kay, not quite the crowd pleaser that night (let's say he was "tired", as the show only started at 11pm instead of 9:30), finally kicked things off near the end of the show, with Love Foolosophy and Deeper Underground. Still hitting the spot.

I'll be happy to watch the band again on a proper stage during a proper gig, with a better setlist featuring more old songs. In the meantime you should all listen to the band's best-of CD, they don't have much to add to it.

White Knuckle Ride (Live at the X Factor)

Monday, November 15, 2010

[EN FRANCAIS] Le bel univers de Madjo

De It's Pop!
Arrivée dans le paysage musical il y quelque mois la jeune et jolie Madjo offre un cocktail rafraîchissant de pop mâtinée de soul avec son premier album Trapdoor. Mélangeant anglais et français avec une aisance totale au gré des douze morceaux de son disque, elle affiche une belle personnalité et une indépendance certaine. De la conception de son album à sa promotion, en passant par la gestion de sa vie online, elle garde la main en harmonie avec un label qui a compris son intérêt à ne pas enfermer ni limiter son artiste.

Trapdoor est un bel album rempli de titres joliment travaillés mais jamais départis d'un certain grain d'originalité. Un son parfois brut, que la voix chaleureuse de Madjo sert à merveille. Si certains titres demandent quelques écoutes pour convaincre tout à fait (Le Coeur Hibou, Cracheur de Feu), le charme indéniable des compositions opère. Sans compter que nombre de chansons font figure de tubes. On pense évidemment au premier single, le dynamique Nid des 100 soucis (dont vous pouvez découvrir le clip ci-dessous), mais également l'entêtant Leaving My Heart ou encore Mad Mind ou Je Claque Des Doigts. Petite note personnelle, les titres en anglais semblent plus efficaces mais les textes francophones n'ont pas à rougir, puisqu'ils se font l'écho d'un univers séduisant et cohérent.

Sur disque comme en vrai, Madjo est une jeune femme immédiatement sympathique, vive et pleine d'humour. Une belle rencontre que je vous propose de retrouver ci-dessous, de même qu'une playlist composée par ses soins. N'hésitez pas à découvrir Trapdoor, assurément l'une des révélations de cette année qu'on espère retrouver en lice pour les prochaines Victoires de la Musique. Ce serait la moindre des choses, et un beau coup de projecteur pour une jeune femme qui le mérite.

Pour écouter l'album de Madjo, c'est par ici !

Concert : Madjo sera à la Maroquinerie le mardi 16 novembre et est actuellement en tournée un peu partout.

Tuesday, November 02, 2010

[INTERVIEW] The Amplifetes: the fantastic four

Left to right: Korpi, Tommy, Henrik, Peter

La version française de l'interview a été posté sur le blog My Tour Manager.

Not so long ago I had the pleasure to meet The Amplifetes, an awesome electro-pop-rock band from Sweden, whose eponymous debut album was just released in France. The four guys were a pleasure to talk with, and we had a lovely chat in the gardens of the Swedish Institute in Paris, during which we talked about things as diverse as Madonna, Swedish winters and shampoo. But most importantly, they told me a lot about their brilliant record which sums up pretty much everything I love about music: pure pop songs with a little something else. Read our chat and get you hands on the boys' music as soon as possible through any online retailer. You won't regret it.

Monday, November 01, 2010

Happy All Saint Day!

November 1st > All Saints Day > All Saints



(Pour lire ce billet en français, cliquez sur "more more more" en bas de l'article).

That's LOGICAL

Is there a better way to celebrate the departed than to mention the fourth best UK girlband of all time ? Reminder : 1/ Spice Girls, 2/ Girls Aloud, 3/ Sugababes (v. 1, v.2 & v.3), 4/All Saints, 5/ The Saturdays, [...] 39/ Atomic Kitten.

As they are unfortunately no longer with us (at least artistically speaking) despite trying a comeback in 2006 with the so-so Studio 1 (a total flop), they deserve our undivided attention during that grey bank holiday Monday. 

I HAD to mention their fantastic single Pure Shores, taken from the band's second album but also from the soundtrack to Danny Boyle's The Beach featuring Leonardo Di Caprio. The song, produced by pop divinity William Orbit, the alchemist behind Madonna's Ray Of Light, still sounds as perfect and dreamy as it did ten years ago. One of the best tracks of the modern pop era (ie post-Vogue era).

Now relax, enjoy the day. Make yourself a mojito, turn up the heating a little and close your eyes : you're in Thailand and life is sweet. And there's no sand in you undies. Thank you, All Saints.